Αρχική Blog Σελίδα 27763

Νίκος Μαμαγκάκης – 24 Ιουλίου 2013

Τρία χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Νίκου Μαμαγκάκη. Το Αρχείο της ΕΡΤ τιμώντας τη μνήμη του, ψηφιοποίησε και σας προτείνει την εκπομπή:

ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΕΝΟΣ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ

ΝΙΚΟΣ ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΣ / ΝΙΚΟΣ ΜΑΜΑΓΚΑΚΗΣ

“ΜΠΟΛΙΒΑΡ”

(video)

Σειρά μουσικών εκπομπών του 1989 που αναφέρεται στους ποιητές και τη μελοποίηση των έργων τους. Το επεισόδιο είναι αφιερωμένο στη μελοποιημένη ποίηση του ΝΙΚΟΥ ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΥ από τον συνθέτη ΝΙΚΟ ΜΑΜΑΓΚΑΚΗ και συγκεκριμένα στα έργα «Μπολιβάρ» και « Ο Αφέντης της Καρύταινας» που μελοποιήθηκαν το 1968 και το 1970 αντίστοιχα. Ο «Μπολιβάρ» εκδόθηκε το 1944 και επενέργησε βαθιά στη διάρκεια της Κατοχής, όταν πρωτοκυκλοφόρησε  χειρόγραφα, λόγω του αντιστασιακού του χαρακτήρα. Αποτελεί μεγάλο συνθετικό υπερρεαλιστικό ποίημα με κεντρικό ήρωα τον Σιμόν Μπολιβάρ, ο οποίος ηγήθηκε του απευλευθερωτικού αγώνα των λαών της Λατινικής Αμερικής που ενέπνευσε την Ελληνική Επανάσταση του 1821 και αντίστροφα.

Ζωηρή απήχηση είχε όμως και το 1968 η ηχητική επεξεργασία της σύνθεσης, του Ν.ΜΑΜΑΓΚΑΚΗ σε φόρμα λαϊκής καντάτας, όταν τον Δεκέμβριο του 1968 κυκλοφόρησε από τη Lyra ο δίσκος «Μπολιβάρ: Ένα ελληνικό ποίημα», με ερμηνευτή τον ΓΙΩΡΓΟ ΖΩΓΡΑΦΟ, μέσα στη Δικτατορία. Παρακολουθούμε συνέντευξη του συνθέτη Ν.ΜΑΜΑΓΚΑΚΗ ο οποίος μιλάει για τους λόγους που τον ώθησαν στη μελοποιία συγκεκριμένου τμήματος του έργου, για τη σημασία του μελοποιημένου ποιήματος στην περίοδο της Δικτατορίας εξηγώντας τις μουσικές φόρμες που χρησιμοποίησε και την αποδοχή που είχε το έργο από το κοινό. Αναφέρεται μεταξύ άλλων στη βαθιά ελληνικότητα των στίχων του Εγγονόπουλου. Από την άλλη, ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ μας μεταφέρει στο κλίμα των μπουάτ στα χρόνια της χούντας όταν πρωτοεκδόθηκε ο δίσκος.

Στην εκπομπή μιλούν ακόμη, η ΛΕΝΑ ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΥ, σύζυγος του ποιητή, η οποία μας ξεναγεί ταυτόχρονα στο ατελιέ του ζωγράφου Ν.ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΥ, ο λογοτέχνης και κριτικός ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ, ο οποίος αναλύει τη λαϊκή βάση της ποιητικής σύνθεσης του «Μπολιβάρ» και το πώς εντάχθηκε στη μέση συνείδηση αναγνωστών. Για την οπτικοποίηση της ποίησης και της μουσικής μιλάει ο σκηνοθέτης ΔΗΜΟΣ ΘΕΟΣ. Στη διάρκεια της εκπομπής ακούγονται τα μελοποιημένα ποιήματα «Μπολιβάρ» και «Ο Αφέντης της Καρύταινας» τα οποία ερμηνεύει ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ. Περιέχεται επίσης ηχητική απαγγελία με τη φωνή του Ν.ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΥ.

Δείτε περισσότερα στο http://archive.ert.gr

Αλίκη Βουγιουκλάκη – 23 Ιουλίου 1996

Με αφορμή τα 20 χρόνια από το θάνατο της Αλίκης Βουγιουκλάκη, το Αρχείο της ΕΡΤ σας προτείνει από τη σειρά εκπομπών λόγου του Νίκου Δήμου, το 1986, το επεισόδιο με καλεσμένη την Αλίκη Βουγιουκλάκη. Βασικά χαρακτηριστικά της εκπομπής, ο απροσχεδίαστος πρόσωπο με πρόσωπο διάλογος και το άκρως απέριττο σκηνικό.

ΔΙΑΛΟΓΟΙ

ΑΛΙΚΗ ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗ

(video)
Το πρώτο μέρος της συζήτησης αφορά στο φαινόμενο του “σταρ” και στο σχολιασμό της έννοιας, έννοια για την οποία η Αλίκη Βουγιουκλάκη καταθέτει την προσωπική της εμπειρία. Η ηθοποιός εξομολογείται πώς αντιμετωπίζει τη μεγάλη αποδοχή στο πρόσωπό της από τον κόσμο και ερμηνεύει την ειδωλοποίησή της ως αποτέλεσμα των ιστορικών και των κοινωνικών συνθηκών στην Ελλάδα. Αναλύεται ο τρόπος κατάκτησης του τίτλου της σταρ και ο τύπος του ειδώλου που φέρει σε σχέση με την ψυχολογία του ελληνικού λαού και τα ινδάλματα των νεοελλήνων που η Α.Βουγιουκλάκη ενσάρκωσε. Η ίδια αιτιολογεί την επιλογή της να γίνει ηθοποιός, μιλά για τη σχέση της με το θέατρο, ενώ εκφράζει τη δυσαρέσκειά της για τις αντιδράσεις που δέχεται σε ρόλους «κόντρα» στην τυποποιημένη εικόνα της, όπως σε αυτόν της Λυσιστράτης.

Στη συνέχεια, ανιχνεύεται το πρόβλημα του προσώπου του ηθοποιού όταν ταυτίζεται με ρόλους και μάλιστα τους οικειοποιείται. Η Α.Βουγιουκλάκη επιχειρεί να ερμηνεύσει τη διττή της ιδιότητα που προκύπτει από τις ερμηνείες της, αυτής του ρόλου που υποδύεται αλλά και του παρατηρητή που ελέγχει τον ρόλο ενώ τονίζει χαρακτηριστικά πως η λύτρωση του ηθοποιού πραγματοποιείται όταν προκύπτει η συμφωνία κοινού και κριτικής όπως χαρακτηριστικά συνέβη με την ερμηνεία της στο ρόλο της Φιλουμένας.

Τέλος, η Α.Βουγιουκλάκη ξεκαθαρίζει πως είναι κυρίως ηθοποιός του θεάτρου ενώ μιλά για το λειτούργημα που ασκεί ο ηθοποιός μέσα από την υποκριτική τέχνη, το ελεύθερο θέατρο και τις κρατικές επιχορηγήσεις, τόσο από τη σκοπιά της ηθοποιού όσο και της θιασάρχη.

Δείτε περισσότερα στο http://archive.ert.gr

20 Ιουλίου 1974, Κύπρος

ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ

ΚΥΠΡΟΣ 20 ΙΟΥΛΙΟΥ 1974

(video)
Ο Γιώργος Πετρίτσης στην εκπομπή «Μαρτυρίες» του 1994, συνομιλεί με ανθρώπους που έζησαν την τουρκική εισβολή στην Κύπρο. Μέσα από τις μαρτυρίες και τις εκτιμήσεις τους επιχειρεί να παρουσιάσει μία πλήρη εικόνα των γεγονότων, τα οποία ερμηνεύονται και βάσει των διπλωματικών δεδομένων της εποχής.

Αναζητώνται απαντήσεις σχετικά με τα γεγονότα κατά τις πρώτες ώρες της προσβολής, την τουρκική απόβαση στις ακτές της Κυρήνειας και την καθυστέρηση της ελληνικής αντίδρασης. Γίνεται αναφορά στις επιδιώξεις κάθε αντιμαχόμενης πλευράς, τόσο κατά την περίοδο της εισβολής, όσο και του πραξικοπήματος κατά του Μακαρίου που είχε προηγηθεί, ενώ γίνεται προσπάθεια να αποκαλυφθεί το βάθος και η προέλευση της εθνικής προδοσίας. Διερευνάται επίσης ο ρόλος των βρετανικών δυνάμεων. Μιλούν ο ταξίαρχος Ερμής Χριστοδούλου, ο Δημήτρης Ανδρέου, δημοσιογράφος του ΡΙΚ, ο πρώην υφυπουργός Πάτροκλος Σταύρου, ο πρόεδρος της ΕΔΕΚ Βάσος Λυσσαρίδης, και ο πρώην πρέσβης και κυβερνητικός εκπρόσωπος Πέτρος Βοσκαρίδης, νεαρός δικηγόρος στην Αμμόχωστο την εποχή του πραξικοπήματος.

Παράλληλα, προβάλλεται πλούσιο αρχειακό κινηματογραφικό υλικό από τις σχετικές πολεμικές επιχειρήσεις.

Δείτε περισσότερα στο http://archive.ert.gr

Ισπανικός Εμφύλιος, 80 χρόνια – 17 Ιουλίου 1936

Με αφορμή την επέτειο των 80 χρόνων από την έναρξη του ισπανικού εμφυλίου πολέμου (1936-1939) το Αρχείο της ΕΡΤ σας προτείνει:

ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

ΣΑΒΒΑΣ ΠΑΛΕΣ ΕΝΑΣ ΕΘΕΛΟΝΤΗΣ ΣΤΟΝ ΙΣΠΑΝΙΚΟ ΕΜΦΥΛΙΟ

(video)

Το επεισόδιο αυτό του 1984 παρουσιάζει τη συνέντευξη του ΣΑΒΒΑ ΠΑΛΕ, ενός από τους έλληνες εθελοντές που πολέμησαν στις τάξεις των Διεθνών Ταξιαρχιών κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου. Ο ΣΑΒΒΑΣ ΠΑΛΕΣ περιγράφει την εμπειρία του και αναφέρεται στα γεγονότα του πολέμου στην Ισπανία. Μιλάει για τη συμμετοχή στη συγκεκριμένη στρατιωτική επιχείρηση, τη συγκρότηση ελληνικού λόχου με το όνομα «ΝΙΚΟΣ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗΣ» και αργότερα «ΡΗΓΑΣ ΦΕΡΡΑΙΟΣ», την πορεία και δράση του. Ακολουθεί αναφορά σε συγκεκριμένες μάχες, την έκβασή τους, τη γνωριμία του με τη ΛΑ ΠΑΣΙΟΝΑΡΙΑ, πολέμια του φασισμού και αγωνίστρια των δικαιωμάτων των γυναικών. Στη συνέχεια, αναφέρεται στο ρόλο των αμάχων και στη μετακίνησή τους προς τη Γαλλία και συγκινείται, όταν θυμάται το τέλος του πολέμου, την απομάκρυνσή του από το Ισπανικό έδαφος και τη δυσκολία επιστροφής στην Ελλάδα εξαιτίας της Δικτατορίας του Ιωάννη Μεταξά. Έπειτα, έγινε ναυτεργάτης και προστάτευε τους Ισπανούς, που μάχονταν κατά του ολοκληρωτισμού. Χαρακτηρίζει τον εαυτό του «επαναστάτη», δίνει τον ορισμό της λέξης επανάσταση, εκφράζει την αγάπη του για τις δυο πατρίδες του.

Παράλληλα, ο ΜΗΤΣΟΣ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΥ παρουσιάζει το βιβλίο του με τίτλο «Έλληνες Αντιφασίστες Εθελοντές στον Ισπανικό Εμφύλιο Πόλεμο», εξηγεί τους λόγους ενασχόλησης με το συγκεκριμένο θέμα και αναφέρεται στις διάφορες εθνικότητες των στρατιωτών, τις πολιτικές πεποιθήσεις τους, το γενναίο αγώνα τους.

Προβάλλεται πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό με αποσπάσματα από επίκαιρα, κυρίως ισπανικά, της εποχής του εμφυλίου πολέμου.

Δείτε περισσότερα στο http://archive.ert.gr

“Ιουλιανά”- 15 Ιουλίου 1965

 

Με αφορμή την επέτειο των Ιουλιανών του 1965, το Αρχείο της ΕΡΤ παρουσιάζει μια ψηφιακή συλλογή με φωτογραφίες των γεγονότων της περιόδου, όπως τα κατέγραψε με το φακό του ο φωτορεπόρτερ Αριστοτέλης Σαρρηκώστας.

 

Δείτε επίσης το σχετικό βίντεο:
20 ΧΡΟΝΙΑ ΕΠΙΚΑΙΡΑ 1947 – 1967 20 ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΧΡΟΝΙΑ
Επεισόδιο:014 

(video)

Στο συγκεκριμένο επεισόδιο του 1990 η Ρένα Θεολογίδου επικεντρώνεται στα γεγονότα της κρίσης του Ιουλίου του 1965, που έμειναν γνωστά ως «Ιουλιανά».

Περιγράφονται τα γεγονότα πριν την 15η Ιουλίου 1965 όπως, η αποχώρηση του Σάββα Παπαπολίτη και ομάδας βουλευτών προσκείμενων σε αυτόν από την Ένωση Κέντρου και την επάνοδό τους, η επιστροφή του Ανδρέα Παπανδρέου στην κυβέρνηση τον Απρίλιο του 1965 καθώς και τα γεγονότα του «Ασπίδα» που προηγήθηκαν της ρήξης του Γεωργίου Παπανδρέου με τον βασιλιά Κωνσταντίνο. Στη συνέχεια η Ρένα Θεολογίδου αναφέρεται στην παραίτηση του Γεωργίου Παπανδρέου και στον σχηματισμό της Κυβέρνησης Γεωργίου Αθανασιάδη-Νόβα.

Ο Αναστάσιος Πεπονής, καλεσμένος της εκπομπής, γενικός διευθυντής του ΕΙΡ (Εθνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας) την περίοδο εκείνη, εξιστορεί την προσωπική του εμπειρία, περιγράφοντας το επεισόδιο της ραδιοφωνικής μετάδοσης του μηνύματος -καταγγελίας του Γεωργίου Παπανδρέου.

Γίνεται επίσης λόγος για τις λαϊκές εκδηλώσεις υπέρ του Γεωργίου Παπανδρέου, κατά τις οποίες σκοτώθηκε ο Σωτήρης Πέτρουλας, στέλεχος της Αριστεράς. Αναφορά γίνεται, ακόμα, στην καταψήφιση της κυβέρνησης Νόβα και στις δύο κυβερνήσεις που ακολούθησαν, του Ηλία Τσιριμώκου και του Στέφανου Στεφανόπουλου. Παράλληλα, προβάλλονται σχετικά αποσπάσματα από τα επίκαιρα της εποχής και πρωτοσέλιδα εφημερίδων.

Στο τελευταίο μέρος της εκπομπής, παρακολουθούμε πλάνα των επικαίρων αναφορικά με την αθηναϊκή νυχτερινή διασκέδαση, τις πρώτες πειραματικές εκπομπές της τηλεόρασης και την δενδροφύτευση της Αττικής.

Δείτε περισσότερα στο http://archive.ert.gr

Στη μνήμη του Δημήτρη Μαρωνίτη – 12 Ιουλίου 2016

ΣΥΝΟΜΙΛΙΑ ΚΑΡΟΛΟΥ ΚΟΥΝ ΚΑΙ Δ.Ν.ΜΑΡΩΝΙΤΗ
«ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ»

Προβλήθηκε στις 30 Ιουλίου του 1986 από την ΕΡΤ-2.

(video)

Ο Δημήτρης Μαρωνίτης συζητά με τον Κάρολο Κουν για το αρχαίο δράμα φωτίζοντας πλευρές της προσωπικής εμπειρίας του μεγάλου δασκάλου πάνω στα αρχαία κείμενα και της συμβολής του Θεάτρου Τέχνης στη διδασκαλία της αρχαίας τραγωδίας και κωμωδίας.

Με βάση στοχευμένα ερωτήματα που θέτει ο Δ.Μαρωνίτης ο Κάρολος Κουν επικεντρώνεται, αρχικά, στη σχέση του με την κωμωδία. Συνδέει την επαφή του με τον Αριστοφάνη με τα παιδικά του βιώματα και εξηγεί τον τρόπο που προσεγγίζει τα κείμενα και τη διδασκαλία των αριστοφανικών κειμένων. Δεν παραλείπεται η αναφορά στο πώς εισπράττει το κοινό τον απελευθερωμένο αισθησιασμό και την αθυροστομία.

Στη συνέχεια, ο Κ.Κουν εξηγεί την προτίμησή του για τον Αισχύλο και τους λόγους που τον εμπνέει και η συζήτηση εστιάζει στην προσφορά του μεγάλου τραγικού και τη σχέση του με τη σκηνοθετική ιδιότητα: στα βασικά νοήματα που υπηρετεί “αφανίζοντας τις μικρολεπτομέρειες” όπως χαρακτηριστικα λέει ο Κουν και στον “συνδυασμό κινήσεων και ακινήσεων που ευνοούν την τελετουργική παράσταση  ενός δράματος και τη σκηνική γεωμετρία”, όπως συνοψίζει ο Δ.Μαρωνίτης. Ο Κουν απαντά επίσης, σχετικά με τα ερεθίσματά του στην προσέγγιση του αρχαίου δράματος αλλά και το μεγάλο ζήτημα της ελληνικότητας ή όχι, για τη σχέση δύσης –ανατολής και τις ξενόφερτες περί αρχαίου δράματος αντιλήψεις.

Η συνομιλία τους περιστρέφεται ακόμη, γύρω από τα νοήματα του αρχαίου δράματος και το παράδειγμα που δίνουν σε σχέση με τον αγώνα του ανθρώπου να κατακτήσει τη γνώση. Θέτουν φιλοσοφικά ερωτήματα πάνω στους νόμους που το περιβάλλουν όπως η ύβρις, το δίκαιο και το άδικο. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η κουβέντα για τη φωνητική αξία του αρχαίου λόγου και το ρόλο της φωνής και της μουσικής κατά τη θεατρική πράξη, για το πρωτότυπο κείμενο και τη μετάφραση στη διδασκαλία του αρχαίου δράματος. Τέλος, ο Κ.Κουν μέσα από τη μαθητεία του στο αρχαίο δράμα αποκαλύπτει και προσωπικά θέματα που φωτίζουν ακόμα και την ιδιωτική του ζωή.

Δείτε περισσότερα στο http://archive.ert.gr

Φεστιβάλ Επιδαύρου – 11 Ιουλίου 1954 

“ΙΠΠΟΛΥΤΟΣ”

(video)

Ταινία επικαίρων με θέμα την παράσταση της τραγωδίας “Ιππόλυτος” του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη και μουσική Δημήτρη Μητρόπουλου, από το Εθνικό Θέατρο στο αρχαίο θέατρο Επιδαύρου το 1954.

Ο “Ιππόλυτος” παρουσιάστηκε στις 11 Ιουλίου 1954 και αποτέλεσε τη γενική δοκιμή του Φεστιβάλ Επιδαύρου που καθιερώθηκε επισήμως τον επόμενο χρόνο.

Η εκδήλωση συνδιοργανώθηκε από τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού και την Ελληνική Περιηγητική Λέσχη. Η ταινία περιλαμβάνει πλάνα του αρχαιολογικού χώρου, εικόνες από την προσέλευση των θεατών στο αρχαίο θέατρο και απόψεις των κερκίδων ενώ έχουν γεμίσει από το κοινό και τους επισήμους πριν την έναρξη της παράστασης. Ακολουθούν οπτικά αποσπάσματα από δοκιμή του έργου στον ίδιο χώρο στα οποία, μεταξύ άλλων, εμφανίζονται οι: ΑΛΕΚΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗΣ (Ιππόλυτος), ΕΛΣΑ ΒΕΡΓΗ (Φαίδρα), ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΜΟΥΣΤΑΚΑ (Παραμάνα), ΘΑΝΟΣ ΚΩΤΣΟΠΟΥΛΟΣ (Θησέας), ΑΛΕΚΑ ΚΑΤΣΕΛΗ (Άρτεμη). Περιλαμβάνεται, επίσης, μέρος της ηχογράφησης του έργου που μεταδόθηκε και ραδιοφωνικά.

 

Ένα χρόνο μετά, το 1955, πραγματοποιήθηκε η επίσημη έναρξη του Φεστιβάλ Επιδαύρου με την Εκάβη, σε σκηνοθεσία Αλέξη Μινωτή. Στο ρόλο της Εκάβης η Κατίνα Παξινού, ενώ στην ίδια παράσταση κάνει την παρθενική της εμφάνιση η Άννα Συνοδινού.

Δείτε από τη σειρά ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

1) Ο ΑΛΕΞΗΣ ΜΙΝΩΤΗΣ ΣΤΗΝ ΕΠΙΔΑΥΡΟ 2) ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ ΑΝΕΒΑΖΕΙ ΜΗΔΕΙΑ

(video)

Εκπομπή του 1995 αφιερωμένη στο θέατρο και συγκεκριμένα σε θεατρικές παραστάσεις που πραγματοποιήθηκαν στην Επίδαυρο. Το πρώτο μέρος παρουσιάζει στιγμιότυπα από παραστάσεις του Αλέξη Μινωτή, ενώ το δεύτερο αναφέρεται στη «Μήδεια» του Ευριπίδη από το Θέατρο Τέχνης.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ Α’ ΜΕΡΟΥΣ
Ενημερωτικό ντοκιμαντέρ που στοχεύει να παρουσιάσει στιγμιότυπα από παραστάσεις του Αλέξη Μινωτή στην Επίδαυρο, ενώ μιλούν γι’ αυτόν συνεργάτες του. Ο αφηγητής ξεκινά την αναδρομή στο έργο του Μινωτή με αναφορές στην παράσταση «Φοίνισσαι» του Ευριπίδη και στην ερμηνεία του Οιδίποδα από τον ίδιο. Ο Αλέξης Μινωτής μιλάει για τις συνεργασίες του και το θέατρο της Επιδαύρου. Ακόμη, μιλούν γι’ αυτόν οι Μαρία Χορς, Γιώργος Σκένδρος και το ζεύγος Λιακόπουλου στην ταβέρνα τους, όπου σύχναζε ο Μινωτής. Καθ’ όλη τη διάρκεια της εκπομπής προβάλλονται πλάνα από πρόβες – μεταξύ των οποίων και ερασιτεχνικές λήψεις από τον Διονύση Φωτόπουλο – δοκιμές, παραστάσεις, το καμαρίνι του, το θέατρο της Επιδαύρου, αλλά και φωτογραφικό υλικό.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ Β’ ΜΕΡΟΥΣ
Στο συγκεκριμένο ενημερωτικό ντοκιμαντέρ γίνεται αναφορά στις πρόβες του Θεάτρου Τέχνης για τη «Μήδεια» του Ευριπίδη, το καλοκαίρι του 1995. Σε όλη τη διάρκειά του παρακολουθούμε πλάνα από τις πρόβες της θεατρικής παράστασης, ενώ οι συντελεστές της μιλούν για τη συγκεκριμένη δουλειά. Ο σκηνοθέτης Γιώργος Λαζάνης, η ηθοποιός Ρένη Πιττακή στο ρόλο της Μήδειας, ο μουσικός Φίλιππος Τσαλαχούρης και ο συγγραφέας και μεταφραστής του έργου από το αρχαίο κείμενο Γιώργος Χειμωνάς, μιλούν για τη σπουδαιότητα του έργου, για τον Ευριπίδη και τη συγγραφή των έργων του, σκιαγραφούν τους χαρακτήρες της Μήδειας και του Ιάσονα, ενώ δεν παραλείπουν να αναφερθούν και στους υπόλοιπους συντελεστές της παράστασης.

Δείτε περισσότερα στο http://archive.ert.gr

Νίκος Ξυλούρης – 7 Ιουλίου 1936 (γεν.)

Με αφορμή τα 80 χρόνια από τη γέννηση του Νίκου Ξυλούρη

το Αρχείο της ΕΡΤ σας προτείνει την εκπομπή του 1976

ΜΟΥΣΙΚΗ ΒΡΑΔΥΑ

ΝΙΚΟΣ ΞΥΛΟΥΡΗΣ

Ο δημοσιογράφος Γιώργος Παπαστεφάνου φιλοξενεί στην εκπομπή «Μουσική Βραδυά» τον τραγουδιστή και λυράρη Νίκο Ξυλούρη. Ο κρητικός ερμηνευτής μιλά για τα παιδικά του χρόνια στην Κρήτη, για το ξεκίνημά του στη μουσική ως λυράρης σε κρητικούς γάμους και πανηγύρια. Αναφέρεται επίσης στις μουσικές συνεργασίες του με γνωστούς Έλληνες συνθέτες, όπως στη γνωριμία του με τον Γιάννη Μαρκόπουλο και τη συμμετοχή του στο δίσκο “Ριζίτικα” (1971), και σχολιάζει τη σημασία των παραδοσιακών ριζίτικων τραγουδιών της Κρήτης.

Η Μαρία Δημητριάδη μιλάει για τη γνωριμία του με τον Ν. Ξυλούρη και το προσωπικό του μουσικό ύφος. Παρεμβάλλονται τραγούδια που ερμηνεύει ο Νίκος Ξυλούρης: το ριζίτικο «Αγρίμια κι αγριμάκια μου», «Ο Ταχυδρόμος πέθανε» σε μουσική και στίχους Μάνου Χατζιδάκι, «Τούτες τις μέρες» σε μουσική Χρήστου Λεοντή και ποίηση Γιάννη Ρίτσου, «Το Λιονταρόπουλο» σε μουσική Γιάννη Μαρκόπουλου και στίχους Κ.Χ. Μύρη, «Έβαλε ο Θεός σημάδι» σε μουσική Σταύρου Ξαρχάκου και στίχους Νίκου Γκάτσου, «Φίλοι κι αδέλφια» σε μουσική Σταύρου Ξαρχάκου και στίχους Ιάκωβου Καμπανέλλη.

Στη συνέχεια, παρουσιάζεται το μουσικό έργο του Χριστόδουλου Χάλαρη «Ερωτόκριτος» (1976) με αναφορές και στην ομώνυμη θεατρική παράσταση του Σπύρου Ευαγγελάτου (1975). Ο ηθοποιός Γιάννης Φέρτης διαβάζει αποσπάσματα από το ποιητικό κείμενο του Βιτσέντζου Κορνάρου ενώ τραγουδούν ο Νίκος Ξυλούρης ως Ερωτόκριτος και η Τάνια Τσανακλίδου ως Αρετούσα.

Δείτε περισσότερα στο http://archive.ert.gr

Το Θέατρο της Δευτέρας, “Παντρολογήματα”- τηλεοπτική πρεμιέρα 5 Ιουλίου 1976

ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ

ΠΑΝΤΡΟΛΟΓΗΜΑΤΑ

Το θεατρικό έργο του Νικολάι Γκόγκολ “Παντρολογήματα” παρουσιάστηκε από την ΕΡΤ στις 5 Ιουλίου 1976.

Α΄Μέρος (video)

Η εκπομπή “Θέατρο της Δευτέρας” παρουσιάζει τη σατιρική κωμωδία του Ρώσου συγγραφέα Νικολάι Βασίλιεβιτς Γκόγκολ «Παντρολογήματα» σε μετάφραση του Γιώργου Σεβαστίκογλου και σκηνοθεσία του Αντώνη Βογιάζου. Τα σκηνικά φιλοτέχνησε ο Γιάννης Σακελλαρίδης και η μουσική επιμέλεια είναι του Ζακ Μεναχέμ.

Β΄Μέρος (video)

Σε μια πόλη της Ρωσίας ζει η ΑΓΚΑΦΙΑ ΤΥΧΟΝΟΒΝΑ (ΜΑΡΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΟΥ) μαζί με την θεία της ΑΡΙΝΑ ΠΑΝΤΕΛΕΪΜΟΝΟΒΝΑ (ΕΙΡΗΝΗ ΚΟΥΜΑΡΙΑΝΟΥ) που προσπαθεί να την παντρέψει. Τα «Παντρολογήματα» έχει αναλάβει η προξενήτρα ΦΙΟΚΛΑ ΙΒΑΝΟΒΝΑ (ΜΑΡΟΥΛΑ ΡΩΤΑ) που φέρνει τους τέσσερις από τους έξι γαμπρούς που είχε υποσχεθεί.

Πρώτος έρχεται ο κολεγιακός πάρεδρος ΙΒΑΝ ΠΑΒΛΟΒΙΤΣ ΟΜΕΛΕΤΑ (ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΛΑΒΡΟΥΖΟΣ), ακολουθεί ο υποπλοίαρχος του πολεμικού ναυτικού εν αποστρατεία ΜΠΑΛΤΑΖΑΡ ΜΠΑΛΤΑΖΑΡ ΖΕΒΑΚΙΝ (ΔΗΜΟΣ ΣΤΑΡΕΝΙΟΣ), έπεται ο γείτονάς τους ΆΝΟΥΤΣΚΙΝ (ΧΡΗΣΤΟΣ ΔΟΞΑΡΑΣ) και τελευταίοι μπαίνουν στο σπίτι της ο αυλικός σύμβουλος ΙΒΑΝ ΚΟΣΜΙΤΣ ΠΑΝΤΚΑΛΙΟΣΙΝ (ΙΑΚΩΒΟΣ ΨΑΡΡΑΣ) και ο υφασματέμπορας ΑΛΕΞΕΪ ΝΤΙΜΙΤΡΙΕΒΙΤΣ ΣΤΑΡΙΚΟΦ (ΑΘΗΝΟΔΩΡΟΣ ΠΡΟΥΣΑΛΗΣ). Η υποψήφια νύφη τους διώχνει και τους ξανακαλεί το ίδιο απόγευμα για τσάι. Ο ΙΛΙΑΦΟ ΜΙΤΣ ΚΟΤΣΚΑΡΙΟΦ (ΤΑΣΟΣ ΥΦΑΝΤΗΣ) προσπαθεί να πείσει την ΑΓΚΑΦΙΑ να παντρευτεί τον αριστοκράτη αυλικό φίλο του ΙΒΑΝ ΚΟΣΜΙΤΣ (ΙΑΚΩΒΟΣ ΨΑΡΡΑΣ). Όταν μαζευτούν όλοι μαζί το απόγευμα θα κουβεντιάσουν και θα διαπιστώσουν ότι η προξενήτρα ΦΙΟΚΛΑ τους έχει πει ψέματα για την προίκα της νύφης και την ανατροφή της. Οι περισσότεροι υποψήφιοι γαμπροί απογοητεύονται και αποχωρούν. Ο μόνος που μένει πίσω είναι ο ηλικιωμένος υποπλοίαρχος ΖΕΒΑΚΙΝ που προσπαθεί να πείσει τον ΙΛΙΑΦΟ να μεσολαβήσει για να παντρευτεί την ΑΓΚΑΦΙΑ. Ο ΙΛΙΑΦΟ μεσολαβεί αλλά δεν λέει καλά λόγια για τον ΖΕΒΑΚΙΝ με αποτέλεσμα η ΑΓΚΑΦΙΑ να τον απορρίψει.

Ως αποτέλεσμα, ο ΙΛΙΑΦΟ ΚΟΤΣΚΑΡΙΟΦ προξενεύει στην δεσποινίδα ΑΓΚΑΦΙΑ τον ΙΒΑΝ ΚΟΣΜΙΤΣ ΠΑΝΤΚΑΛΙΟΣΙΝ. Όταν μείνουν μόνοι τους εκείνος δεν ανοίγει την καρδιά του στην ΑΓΚΑΦΙΑ. Ο ΚΟΤΣΚΑΡΙΟΦ τον παρακαλεί να αλλάξει συμπεριφορά και φτάνει στο σημείο να τον απειλήσει ότι δεν θα τον ξαναδεί. Από την άλλη μεριά η ΑΓΚΑΦΙΑ κάνει όνειρα για τον γάμο και την οικογένεια που θα κάνει με τον ΙΒΑΝ ΚΟΣΜΙΤΣ. Μετά τις παραινέσεις του φίλου του, ο ΙΒΑΝ ΚΟΣΜΙΤΣ βρίσκει το θάρρος και ζητά από την ΑΓΚΑΦΙΑ να τον παντρευτεί το ίδιο κιόλας βράδυ. Καθώς, όμως, η νύφη και η θεία της ετοιμάζονται για τον γάμο, ο ΙΒΑΝ ΚΟΣΜΙΤΣ το σκάει από το παράθυρο του σπιτιού!

Δείτε περισσότερα στο http://archive.ert.gr

Άρης Αλεξάνδρου – 2 Ιουλίου 1978

ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ

ΑΡΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ

(video)

Το επεισόδιο του 1988, της σειράς «Αντιθέσεις», είναι αφιερωμένο στον συγγραφέα Άρη Αλεξάνδρου με αφορμή τη συμπλήρωση δέκα χρόνων από το θάνατο του. Ο συντονιστής της συζήτησης Παύλος Ζάννας συγγραφέας, κριτικός και εκδότης προλογίζει την εκπομπή εστιάζοντας, πρώτα, στη γνωριμία με τον άνθρωπο Άρη Αλεξάνδρου και έπειτα στο πολύπλευρο έργο του.

Με τη συμμετοχή του Κώστα Κουλοφάκου ποιητή και κριτικού, του Αλέκου Αργυρίου ιστορικού και κριτικού, της Τζένης Μαστοράκη, ποιήτριας και μεταφράστριας, του Ρόμπερτ Κριστ καθηγητή Πανεπιστημίου παρουσιάζονται βιογραφικά του στοιχεία, λεπτομέρειες από την παιδική, νεανική και ενήλικη ζωή του, τα πρώτα του βήματα στο χώρο της ποίησης, της πεζογραφίας, της μετάφρασης. Ακολουθεί περιγραφή των χαρακτηριστικών των κειμένων του, της μορφής και θεματολογίας τους, του υψηλού γλωσσικού, αισθητικού και καλλιτεχνικού επιπέδου τους. Εκτενής συζήτηση γίνεται γύρω από το μυθιστόρημα του με τίτλο «Το Κιβώτιο», την υπόθεση του, τις επιρροές του από προσωπικά βιώματα του συγγραφέα, τα κοινωνικά και πολιτικά μηνύματα του.

Ακολουθεί αναφορά στις κομματικές πεποιθήσεις του ανήσυχου ανθρώπου, τη δημιουργία μιας αυτοσχέδιας αντιστασιακής οργάνωσης με έντονη δράση κατά τη διάρκεια της Κατοχής, την προσχώρηση στο κομμουνιστικό κόμμα και την κατοπινή αποχώρηση του. Παράλληλα, τονίζεται ότι υπέστη διώξεις, φυλακίσεις και εκτοπισμούς εξαιτίας των πολιτικών πεποιθήσεων του και εξορίστηκε σε διάφορη μέρη (Λήμνος, Μακρόνησος, Άγιος Ευστράτιος). Τέλος, διαβάζεται απόσπασμα από τη συλλογή του «Έξω από τα δόντια» και αποκαλύπτεται η πρόθεση του να μην ξαναενταχθεί σε κανένα πολιτικό κόμμα και σε καμία λογοτεχνική σχολή.

Δείτε περισσότερα στο http://archive.ert.gr

 

Burning (Το Παιχνίδι με τη Φωτιά)

Διαθέσιμη έως 06/11/2021 Δραματικό θρίλερ. Βασισμένο σε διήγημα του Μουρακάμι, ένα αριστουργηματικό θρίλερ, που θριάμβευσε στις Κάννες πριν σαρώσει τον κόσμο. Ένας από τους κορυφαίους Ασιάτες δημιουργούς...

A Kid Like Jake

Διαθέσιμη έως 30/10/2021 O Jake είναι ένα παιδί σαν όλα τα άλλα, μόνο που προτιμάει τα παραμύθια με πριγκίπισσες απ’ οτι να παίζει με αυτοκίνητα....

Descendants of the Sun – Οι απόγονοι του ήλιου

Μια ιστορία αγάπης αναπτύσσεται ανάμεσα στον κάπτεν Yoo Shi Jin από τις ειδικές δυνάμεις της Νότιας Κορέας και στη γιατρό Kang Mo Yeon, που...