Αρχική Blog Σελίδα 27714

Κούλα Πράτσικα – 24 Νοεμβρίου 1899

Φέτος συμπληρώνονται 120 χρόνια από τη γέννηση της  χορεύτριας,  καθηγήτριας ρυθμικής και χορού και χορογράφου Κούλας Πράτσικα, στις 24 Νοεμβρίου 1899. Η Κούλα Πράτσικα γεννήθηκε στην Πάτρα. Σπούδασε μουσική και χορό στο Ωδείο Αθηνών και συνέχισε με σπουδές στο πρωτοποριακό σχολείο χορού και ρυθμικής «Χέλεραου-Λάξενμπουργκ» της Βιέννης. Με την επιστροφή της στην Ελλάδα ίδρυσε σχολή χορού για ερασιτέχνες, ενώ στη συνέχεια δημιούργησε και επαγγελματική σχολή, την οποία κληροδότησε στο ελληνικό κράτος το 1972. Λάτρεψε και μυήθηκε στον αρχαίο ελληνικό κόσμο και αγωνίστηκε για την αναβίωση της Δελφικής Ιδέας. Η πρώτη της παράσταση ήταν το 1927 στις Δελφικές Εορτές, ενώ το 1936 ήταν η Πρωθιέρεια στην Τελετή Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Βερολίνου.

Το Αρχείο της ΕΡΤ, ψηφιοποίησε και παρουσιάζει μια σπάνια συνέντευξη της για την αναβίωση του αρχαίου δράματος στην Ελλάδα, που προβλήθηκε στην εκπομπή «Παρασκήνιο».

ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ – Η ΑΝΑΒΙΩΣΗ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ, ΔΕΛΦΙΚΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ 1927

(video)
Νέο

Στην συνέντευξη της, που παρουσιάζεται στην εκπομπή, η Κούλα Πράτσικα μιλά για την παράσταση «Προμηθέας Δεσμώτης», του Αισχύλου, στην οποία συμμετείχε και παρουσιάστηκε στο Στάδιο των Δελφών το 1927. Αναφέρεται όμως και στις ενέργειες της Εύας Σικελιανού, που βοήθησαν στην πραγματοποίηση του μεγάλου οράματος του συζύγου της, Άγγελου Σικελιανού, για την αναβίωση των Δελφικών Εορτών. Θυμάται τις πρόβες για την παράσταση και τα συναισθήματα όλων όσων συμμετείχαν. «Μέσα από τις Δελφικές Γιορτές, κατά τη γνώμη μου, ξεκίνησε η γενιά του ’30. Μας άνοιξαν οι Σικελιανοί, έναν δρόμο, μια λεωφόρο προς την Ελλάδα», τονίζει. Μιλά ακόμη για την προετοιμασία της παράστασης, αλλά και για το τέλος της Εύας Σικελιανού.

Στην εκπομπή μιλούν ακόμη ο σκηνοθέτης Τάκης Μουζενίδης, που συμμετείχε επίσης στην συγκεκριμένη παράσταση, ο Θάνος Βελούδιος, συνεργάτης των Σικελιανών και ο θεατρολόγος Δημήτρης Σπάθης.  Σημαντικό μέρος τους αφιερώματος καλύπτεται από την προβολή αποσπασμάτων της ταινίας των αδελφών Γαζιάδη, στα οποία παρουσιάζονται στιγμιότυπα από τους Αγώνες στο Στάδιο των Δελφών και στιγμές από τη θεατρική παράσταση.

Έρευνα-σκηνοθεσία: Λάκης Παπαστάθης
Έτος παραγωγής: 1998
Δείτε περισσότερα στο http://www.ert-archives.gr

Παγκόσμια Ημέρα Τηλεόρασης – 21 Νοεμβρίου

Η Παγκόσμια Ημέρα Τηλεόρασης γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 21 Νοεμβρίου, όπως καθιερώθηκε το 1996 με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ.

Το Αρχείο της ΕΡΤ με την ευκαιρία του εορτασμού της Ημέρας, ψηφιοποίησε και παρουσιάζει ένα μοναδικό οπτικοακουστικό τεκμήριο για την ιστορία της Ελληνικής Τηλεόρασης, στο οποίο έχουν αποτυπωθεί οι πρώτες απόπειρες εκφώνησης τηλεοπτικού προγράμματος μπροστά στον φακό της κάμερας, το 1966, όταν η τηλεόραση έκανε τα πρώτα της βήματα στη χώρα μας.
Νέο Η επίσημη έναρξη της τηλεόρασης στην Ελλάδα έγινε τον Φεβρουάριο του 1966, με τα δύο κανάλια της, το Κανάλι 5 του πειραματικού σταθμού τηλεόρασης του Εθνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας (ΕΙΡ), και το Κανάλι 10 της τηλεόρασης των Ενόπλων Δυνάμεων (ΤΕΔ), μετέπειτα ΥΕΝΕΔ. Για το μεν πρώτο, η τηλεοπτική μετάδοση πραγματοποιούνταν από το Μέγαρο του ΟΤΕ της οδού 3ης Σεπτεμβρίου ενώ ο σταθμός τηλεόρασης της ΓΥΣ, τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του εξέπεμπε, αρχικά από το μικρό στούντιο στο κτίριο της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού στο Πεδίο του Άρεως και από τον Ιούνιο του 1966 μέχρι το 1968 από τα Τουρκοβούνια, όπου μεταφέρθηκε το στούντιο και ο πομπός, καλύπτοντας ολόκληρο το λεκανοπέδιο της Αθήνας και την Αίγινα.

Στο σύντομο βίντεο εμφανίζεται το σήμα εκπομπής της ΤΕΔ, ο δικέφαλος αετός, επάνω στο σώμα του οποίου προβαλλόταν τα αρχικά της τηλεόρασης των Ενόπλων Δυνάμεων. Παρακολουθούμε τα δοκιμαστικά των πρώτων παρουσιαστριών για την εκφώνηση του προγράμματος της ημέρας του νέου σταθμού, στο στούντιο της ΓΥΣ. Καθώς καταρτισμένο προσωπικό τηλεόρασης δεν υπήρχε ακόμη, για την κάλυψη των αναγκών της λειτουργίας της τηλεόρασης της ΓΥΣ τοποθετήθηκαν υπάλληλοι της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού, το υπάρχον τεχνικό προσωπικότης κιν/φίας, οπλίτες αλλά και διοικητικό προσωπικό, απ’ όπου προέρχονταν οι τρεις υποψήφιες τηλεπαρουσιάστριες που εμφανίζονται στην ταινία. Ανάμεσά τους, η πρώτη τηλεοπτική εκφωνήτρια της ΓΥΣ, Μαρία Ψαριανού.

Σύμφωνα με τη μαρτυρία του Κωνσταντίνου Κουτρουβέλη, τότε ταγματάρχη και διοικητή του Σταθμού της ΓΥΣ, για το προσωπικό εργάστηκε με ζήλο και κέφι και έδωσε τον καλύτερο εαυτό του για την “ανακάλυψη, εφαρμογή και στερέωση της τηλεόρασης”. Όπως επίσης αναφέρει στο βιβλίο του «Η Ιστορία της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού» (1992), το έργο της κάθε εκπομπής είχε δύο τομείς, την προετοιμασία και την εκτέλεση. Η προετοιμασία λάμβανε χώρα τις πρωϊνές ώρες εργασίας και πολλές φορές εκαλούντο να λάβουν μέρος όλοι οι συντελεστές που θα συμμετείχαν στην εκπομπή, μπροστά από το φακό της κάμερας.

Ο πρώτος μηχανικός εξοπλισμός της λειτουργίας του σταθμού ήταν υποτυπώδης και στο ξεκίνημά της, η τηλεόραση εξέπεμπε δύο ώρες πρόγραμμα τρεις φορές την βδομάδα, 7-9μμ. στην αρχή, και αργότερα από τις 9 το βράδυ ως τις 11:30 τη νύχτα.

Τα δοκιμαστικά των υποψήφιων τηλεπαρουσιαστριών της ΤΕΔ της συγκεκριμένης ταινίας, μας πληροφορούν για το περιεχόμενο του ημερήσιου προγράμματος. Οι εκπομπές περιελάμβαναν πρόγραμμα από διάφορες κινηματογραφικές ταινίες ή επίκαιρα της Δ/νσης Κινηματογραφίας της ΓΥΣ, καθώς και ζωντανό πρόγραμμα όπως, την άμεση εκπομπή παρουσίασης των εκφωνητών, συνεντεύξεων, εκπομπών λόγου και μουσικών προγραμμάτων. Τα ντοκιμαντέρ, οι ταινίες και οι επικαιρότητες, προβάλλονταν με κινηματογραφική μηχανή 16mm ή 35mm στον ¨τοίχο¨ και με ταυτόχρονη λήψη από τηλεοπτική κάμερα, μεταδίδονταν, γιατί δεν υπήρχαν μηχανήματα video.

Δείτε επίσης από το Φωτογραφικό Αρχείο της ΕΡΤ εικόνες από τα πρώτα στούντιο τηλεόρασης στην Ελλάδα το 1966-67, τον μηχανικό εξοπλισμό των σταθμών τηλεόρασης της ΓΥΣ και του ΕΙΡ και τους πρώτους τηλεοπτικούς εκφωνητές.

Δείτε περισσότερα στο archive.ert.gr

 

Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού – 20 Νοεμβρίου

Η  20η Νοεμβρίου  έχει καθιερωθεί ως η Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού, με αφορμή την επέτειο υπογραφής της Διεθνούς Σύμβασης του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού (1989). Για την ημέρα αυτή Αρχείο της ΕΡΤ παρουσιάζει την εκπομπή:

ΑΝΘΡΩΠΟΙ

ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΑΝΗΛΙΚΩΝ (Α΄ Μέρος)

Νέο

Η συγκεκριμένη εκπομπή (παραγωγής 1997) της σειράς «Άνθρωποι» της Σεμίνας Διγενή, θίγει το ζήτημα της παιδικής εργασίας. Αντικείμενο της εκπομπής, παιδιά θύματα εργασιακής εκμετάλλευσης σε βιομηχανίες, καλλιέργειες, στο δρόμο, παιδιά που εργάζονται για να ζήσουν τις οικογένειές τους. Η κάμερα πλησιάζει παιδιά που δουλεύουν στους δρόμους της Αθήνας για να βοηθήσουν τις οικογένειές τους, και μας μιλούν για την καθημερινότητά τους.

Κατά τη διάρκεια της εκπομπής, ο Προϊστάμενος Πληροφόρησης της Unicef Ηλίας Λυμπέρης αναφέρεται  στην συνάντηση της Διεθνούς Διάσκεψης για το Παιδί στο Όσλο, όπου τίθενται υπό συζήτηση το θέμα της εξάλειψης της επικίνδυνης παιδικής εργασίας, και μιλά για το πρόγραμμα κατά της παιδικής εργασίας που υλοποιεί η Unicef.

Η Ανδρ.Τζουμέρκα, Αστυνομική Διευθύντρια της Υποδιεύθυνσης Προστασίας Ανηλίκων Ασφαλείας Αττικής αναφέρεται στην παιδική επαιτεία, υπογραμμίζοντας πως σε πολύ μεγάλο ποσοστό τα παιδιά αποτελούν αντικείμενο εκμετάλλευσης των οικογενειών τους και αναφέρεται στις ενέργειες στις οποίες προβαίνουν οι αρχές για τα παιδιά αυτά και για τις οικογένειές τους.

Τέλος, η κάμερα της εκπομπής καταγράφει τη δραστηριότητα του Κέντρου Συμπαράστασης Παιδιών και Οικογένειας στο Μεταξουργείο, το οποίο βοηθά κοινωνικά αποκλεισμένα παιδιά, τα παιδιά των δρόμων, παιδιά που αντιμετωπίζουν προβλήματα να μάθουν γράμματα. Μιλούν η Κοινωνική Λειτουργός, Πρόεδρος του Κέντρου Συμπαράστασης Παιδιών και Οικογένειας Μυρτώ Λαιμού, καθώς και εθελόντριες που απασχολούνται στο κέντρο.

Παρουσίαση-αρχισυνταξία: Σεμίνα Διγενή

Σκηνοθεσία: Βασίλης Παπαϊωάννου

Παραγωγή: 1997

Δείτε περισσότερα στο http://archive.ert.gr

Επέτειος του Πολυτεχνείου – 17 Νοεμβρίου 1973

Με αφορμή την επέτειο της Εξέγερσης του Πολυτεχνείου στις 17 Νοέμβρη 1973, την κορυφαία αντιδικτατορική εκδήλωση απέναντι στο στρατιωτικό καθεστώς των Συνταγματαρχών, το Αρχείο της ΕΡΤ ψηφιοποίησε και παρουσιάζει ένα μοναδικό οπτικοακουστικό τεκμήριο με την τηλεοπτική κάλυψη της Δίκης του Πολυτεχνείου του 1975, στο πλαίσιο επετειακής εκπομπής του 1982:

Η ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ
Νέο Εκπομπή-αφιέρωμα με αφορμή την επέτειο των εννέα χρόνων από την εξέγερση του Πολυτεχνείου. Η εκπομπή περιλαμβάνει αποσπάσματα από την ιστορική Δίκη του Πολυτεχνείου του 1975, που για πρώτη φορά θα παρουσιάζονταν στην τηλεόραση. Το τηλεοπτικό υλικό για την κάλυψης της Δίκης προερχόταν από τη από τη Γενική Γραμματεία Τύπου και Πληροφοριών.

Η δίκη για τα αιματηρά γεγονότα του Πολυτεχνείου άρχισε το πρωί της 16ης Οκτωβρίου 1975 στο Πενταμελές Εφετείο Αθηνών στις Φυλακές Κορυδαλλού. Πρόεδρος του δικαστηρίου ήταν ο εφέτης Ιωάννης Κουσουλός και μέλη οι εφέτες, Παναγιώτης Καλκαβούρας, Γεώργιος Μαρκουλάκης, Α. Σακελλαριάδης και Κωνσταντίνος Καινούργιος. Εισαγγελέας της έδρας, ο Νικόλαος Γανώσης και αναπληρωτής εισαγγελέας ο Γεώργιος Αρώνης. Συνολικά 32 άτομα κάθονταν στο εδώλιο του κατηγορουμένου, μεταξύ των οποίων ο Γεώργιος Παπαδόπουλος και ο Δημήτριος Ιωαννίδης για ηθική αυτουργία, που κάθονταν στις πίσω σειρές των εδωλίων. Κατά τη διάρκεια της δίκης κατέθεσαν 237 μάρτυρες κατηγορίας και 47 υπεράσπισης. Μετά από δυόμιση μήνες ακροαματικής διαδικασίας, στις 30 Δεκεμβρίου 1975, εκδόθηκε η απόφαση του Δικαστηρίου. 20 από τους κατηγορουμένους καταδικάσθηκαν από ποινές φυλάκισης ως ισόβια κάθειρξη και 12 αθωώθηκαν. Ο Δημήτριος Ιωαννίδης και ο Νικόλαος Ντερτιλής καταδικάσθηκαν σε ισόβια, ενώ ο αρχηγός των Απριλιανών, Γεώργιος Παπαδόπουλος, καταδικάσθηκε σε 25 χρόνια κάθειρξη.

Στο υλικό της εκπομπής περιλαμβάνονται οι καταθέσεις των εξής κατηγορουμένων: του Θρασύβουλου Γιοβάννη, ταξίαρχου ε.α. επικεφαλής της επιχείρησης εκκένωσης του Πολυτεχνείου, του Μιχαήλ Γουνελά, υπίλαρχου ε.α., επικεφαλής του τανκ του Πολυτεχνείου, του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου, πρώην γενικού γραμματέα του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης, του Λουκά Χριστολουκά, πρώην αστυνομικού διευθυντή Αθηνών, του δικτάτορα Γεώργιου Παπαδόπουλου, του Νικόλαου Ντερτιλή ταξίαρχου ε.α., του Κωνσταντίνου Μαυροειδή, αντιστράτηγου ε.α., τότε αρχηγού της ΑΣΔΕΝ, του Δημήτριου Ζαγοριαννάκου, στρατηγού ε.α. πρώην αρχηγού των Ενόπλων Δυνάμεων, του Βασίλειου Μπουκλάκου, ταγματάρχη ε.α. πρώην διευθυντή του Ρυθμιστικού Κέντρου (νυν ΕΚΑΒ), του Νικόλαου Κατσάρου, δόκιμου υπαστυνόμου και του Δημήτριου Ιωαννίδη, αρχηγού της ΕΣΑ την περίοδο της εξέγερσης. Για τη διερεύνηση των ευθυνών του τότε Υπουργείου Παιδείας και της στάσης της Συγκλήτου των καθηγητών του Πολυτεχνείου σημαντική ήταν η κατάθεση του Παναγιώτη Σιφναίου, πρώην Υπουργού Παιδείας.

Τέλος, ανάμεσα στις καταθέσεις μαρτύρων κατηγορίας περιλαμβάνεται στην εκπομπή η μαρτυρία του αρχηγού της Ένωσης Κέντρου-Νέες Δυνάμεις Γεώργιου Μαύρου, ο οποίος υποβάλλει στη διάθεση του δικαστηρίου μαγνητοταινία ήχου με ηχογραφημένες τις εκπομπές του ραδιοφωνικού σταθμού του Πολυτεχνείου.

Η εκπομπή τελειώνει με την ανάγνωση της απόφασης του Δικαστηρίου από τον πρόεδρο του Πενταμελούς Εφετείου Ιωάννη Κουσουλό.

Επιμέλεια εκπομπής: Κατερίνα Πατέλη

Διάρκεια: 58’

Δείτε περισσότερα στο archive.ert.gr

Μίνως Βολανάκης – 15 Νοεμβρίου 1999

Στις 15 Νοεμβρίου 2019, συμπληρώνονται 20 χρόνια από το θάνατο του σπουδαίου θεατρικού σκηνοθέτη Μίνου Βολανάκη. Το Αρχείο της ΕΡΤ τιμώντας τη μνήμη του ψηφιοποίησε και παρουσιάζει την εκπομπή:

ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

ΜΙΝΩΣ ΒΟΛΑΝΑΚΗΣ (Α’ μέρος)

(video)
Νέο

ΜΙΝΩΣ ΒΟΛΑΝΑΚΗΣ (Β’ μέρος)

(video)
Νέο

Ο Μίνως Βολανάκης γεννήθηκε το 1925 στην Αθήνα, σπούδασε θέατρο στη σχολή του Γιαννούλη Σαραντίδη και από μικρή ηλικία εργάστηκε ως μεταφραστής θεατρικών έργων κυρίως για βιοποριστικούς λόγους. Σπούδασε σκηνοθεσία στο Λονδίνο, όπου και ανέβασε από το 1958 μέχρι και το 1964 μία σειρά από έργα αρχαίων Ελλήνων κλασσικών καθώς και έργα από το σύγχρονο θεατρικό ρεπερτόριο. Κατά τη δεκαετία του 1960 επιστρέφει στην Ελλάδα, συνεργάζεται με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας και ανεβάζει σημαντικές παραστάσεις όπως  το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Σάμιουελ Μπέκετ και τη «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη. Ο Μίνως Βολανάκης ασχολήθηκε με το ελεύθερο θέατρο και συνεργάστηκε με πάρα πολλούς θεατρικούς θιάσους της Αθήνας και ανέβασε μια σειρά από παραστάσεις με έργα των Ζαν Ζενέ, Μπέρτολτ Μπρεχτ, Χάρολντ Πίντερ και Αντόν Τσέχωφ. Κατά τη διάρκεια της επταετίας ο Μίνως Βολανάκης φεύγει για το Λονδίνο και επιστρέφει το 1974 για να αναλάβει τη διεύθυνση του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδας μέχρι και το 1977. Οι παραστάσεις του ΚΘΒΕ αυτής της περιόδου συγκαταλέγονται στα κορυφαία δείγματα θεατρικής δημιουργίας της εποχής εκείνης. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1980 ο Μίνως Βολανάκης ανέλαβε να δημιουργήσει θέατρα σε διάφορες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης (θέατρο Βράχων, Νίκαιας, Πετρούπολης, Λυκαβηττού, Τριανδρίας) με στόχο να δημιουργηθούν χώροι προσέλκυσης ενός κοινού που δεν πήγαινε συνήθως στο θέατρο, καθιστώντας έτσι μια υψηλή τέχνη προσιτή στα λαϊκά στρώματα.

Ο Μίνως Βολανάκης διακρίθηκε επίσης για το μεταφραστικό  του έργο σε αγγλικά θεατρικά έργα στα ελληνικά, αλλά και σε μεταφράσεις των ελληνικών κλασσικών έργων.

Το αφιέρωμα της σειράς ντοκιμαντέρ Παρασκήνιο χωρίζεται σε δύο μέρη. Παρουσιάζονται με χρονολογική σειρά οι παραστάσεις που σκηνοθέτησε ο Βολανάκης, συνοδευόμενες από φωτογραφικό και οπτικοακουστικό υλικό (προγράμματα, αφίσες, πλάνα από πρόβες και παραστάσεις). Εμβόλιμα παρακολουθούμε αποσπάσματα από τις ελάχιστες συνεντεύξεις που έδωσε ο Μίνως Βολανάκης στις οποίες μιλάει για το σύγχρονο θέατρο και το αρχαίο δράμα, τον σκηνικό χώρο ως λαβύρινθο, την προσέγγιση του στη σκηνοθεσία, την διδακτική των ηθοποιών, την επαφή και τη σχέση με το κοινό και την ανάγκη ανατροπής της αντι-πνευματικής στάσης της πολιτείας σε ότι αφορά τη σύνδεση με το παρελθόν, την ιστορία και την παράδοση. Παρεμβάλλονται ηχητικά αποσπάσματα με απαγγελίες αποσπασμάτων από την ανέκδοτη  μετάφραση της Παλατινής Ανθολογίας από το Βολανάκη. Καθόλη τη διάρκεια του αφιερώματος, ηθοποιοί όπως ο Γιάννης Βόγλης, η Ξένια Καλογεροπούλου, η Μπέττυ Αρβανίτη, η Κατερίνα Χέλμη, ο Γιώργος Μοσχίδης, ο Κώστας Καζάκος, ο Αίας Μανθόπουλος, ο Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος και ο Σοφοκλής Πέππας, μοιράζονται προσωπικές στιγμές από τη συνεργασία τους με τον Μίνω  Βολανάκη, ενδεικτικές του χαρακτήρα και της προσωπικότητας τους μεγάλου αυτού θεατρικού σκηνοθέτη.

Σκηνοθεσία-έρευνα: Νάνσυ Μπινιαδάκη

Παραγωγή: 2005

Δείτε περισσότερα στο archive.ert.gr

Δημήτρης Ψαθάς – 13 Νοεμβρίου 1979

Χρονογράφος, ευθυμογράφος και θεατρικός συγγραφέας με πλούσιο έργο, ο Δημήτρης Ψαθάς, έφυγε από τη ζωή στις 13 Νοεμβρίου 1979. Γεννημένος στην Τραπεζούντα του Πόντου το 1907, ξεκινά το 1925 τη δημοσιογραφική του καριέρα και καθιερώνεται σαν ένας από τους πιο γνωστούς χρονογράφους, ευθυμογράφους και αργότερα θεατρικούς συγγραφείς, ως ο «πρωτομάστορας» της νεοελληνικής κωμωδίας. Για τα 40 χρόνια από το θάνατο του Δημήτρη Ψαθά, το Αρχείο της ΕΡΤ παρουσιάζει την εκπομπή:

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΔΗΜΗΤΡΗ ΨΑΘΑ

Νέο

Η εκπομπή καταγράφει τη σημαντική διαδρομή του χρονογράφου και θεατρικού συγγραφέα Δημήτρη Ψαθά (1907-1979) στο χώρο των νεοελληνικών γραμμάτων.

Για την επίδοσή του στον τομέα της δημοσιογραφίας, την περίοδο που για τέσσερις σχεδόν δεκαετίες ήταν τακτικός συνεργάτης της εφημερίδας «Τα Νέα», μιλούν ο πρόεδρος της ΕΣΗΕΑ Δημήτρης Μαθιόπουλος και ο Λευτέρης Παπαδόπουλος. Ο Κώστας Γεωργουσόπουλος σχολιάζει τη γραφή και το ύφος του λόγου του Δ.Ψαθά στα είδη του χρονογραφήματος και του σατιρικού ευθυμογραφήματος με πιο αντιπροσωπευτικά το «Η Θέμις έχει κέφια» (1937), σάτιρα για τα δικαστήρια, και το χιουμοριστικό μυθιστόρημα «Μαντάμ Σουσού», για την τηλεοπτική μεταφορά του οποίου μιλούν οι ηθοποιοί Άννα Παναγιωτοπούλου και Θανάσης Παπαγεωργίου.

Παρουσιάζεται επίσης η ιδιότητά του ως θεατρικού συγγραφέα και η συνεισφορά του στην ελληνική κωμωδία. Οι ηθοποιοί Γιάννης Γκιωνάκης, Κατερίνα Γιουλάκη, Γιώργος Κωνσταντίνου, Θύμιος Καρακατσάνης και Γιώργος Παρτσαλάκης μιλούν για τα θεατρικά έργα του Δημήτρη Ψαθά, τους ρόλους που ενσάρκωσαν και τη συνεργασία τους μαζί του, με ιδιαίτερη αναφορά στα έργα του «Ο Αχόρταγος», «Το Στραβόξυλο», «Ο Αφελής», «Η Χαρτοπαίχτρα» και «Ο Φον Δημητράκης». Γίνεται λόγος για το ήθος και τους χαρακτήρες των κωμωδιών του, ενώ ο Γιάννης Διαλιανίδης αναφέρεται σε όσες γυρίστηκαν στον κινηματογράφο και σκηνοθέτησε ο ίδιος. Για τη θεατρική συγγραφή του Δ. Ψαθά και τους ήρωές του μιλά, επίσης, ο διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Μανώλης Κορρές. Κατά τη διάρκεια της εκπομπής, προβάλλονται στιγμιότυπα από την τηλεοπτική σειρά «Μαντάμ Σουσού» και από θεατρικά έργα του Δ. Ψαθά που μεταφέρθηκαν στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο.

Σκηνοθεσία:

Πέτρος Παναμάς

Παραγωγή:

1993

Δείτε περισσότερα στο archive.ert.gr

Ο στιχουργός Πυθαγόρας – 12 Νοεμβρίου 1979

Συμπληρώνονται φέτος 40 χρόνια από τον θάνατο του σπουδαίου στιχουργού Πυθαγόρα Παπασταματίου, ο οποίος “έφυγε” από τη ζωή στις 12 Νοεμβρίου 1979. Γεννήθηκε στο Αγρίνιο το 1930. Σε νεαρή ηλικία σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών και ασχολήθηκε με το θέατρο ενώ συμμετείχε και σε κινηματογραφικές ταινίες όπου υπέγραφε και το σενάριο. Σύντομα όμως τον κέρδισε η συγγραφή στίχων. Το 1954 πρωτοεμφανίστηκε στην ελληνική δισκογραφία στο χώρο του ελαφρού τραγουδιού σημειώνοντας τις πρώτες του επιτυχίες. Ορόσημο στην πορεία του θεωρείται το τραγούδι “Κάθε λιμάνι και καημός” που ακούστηκε στην ομότιτλη ταινία, σε μουσική του Γιώργου Κατσαρού, συνθέτη με τον οποίο θα συνεργαστεί σε πάνω από 200 τραγούδια και θα υπογράψουν μαζί μεγάλες  επιτυχίες όπως, “Ο Σταμούλης ο λοχίας”, “Κυρά Γιώργαινα”, “Ο επιπόλαιος”, “Πάμε για ύπνο Κατερίνα”, “Δεν υπάρχει ευτυχία” κ.α. Αντίστοιχα η φιλική και επαγγελματική του σχέση με τον Στέλιο Καζαντζίδη και τον Χρήστο Νικολόπουλο θα δώσει διαχρονικές λαϊκές επιτυχίες, όπως, “Το αγριολούλουδο”, “Υπάρχω”, “Κάτω απ’ το πουκάμισό μου”, ενώ τη δεκαετία του ’70 θα γράφει σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα τα τραγούδια του Γιάννη Πάριου. Από τις μεγαλύτερες δισκογραφικές επιτυχίες υπήρξε επίσης το 1972 η “Μικρά Ασία” σε συνεργασία με τον Απόστολο Καλδάρα, που υπήρξε η πρώτη απονομή χρυσού δίσκου στην ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας.

Το Αρχείο της ΕΡΤ ψηφιοποίησε και παρουσιάζει από τη σειρά ΕΝ ΑΡΧΗ ΗΝ Ο ΛΟΓΟΣ του Λευτέρη Παπαδόπουλου, την εκπομπή του 1988 που είναι αφιερωμένη στον στιχουργό Πυθαγόρα Παπασταματίου και ολοκληρώθηκε σε δύο μέρη. Σκιαγραφείται το πορτρέτο του δημιουργού, με τη συνδρομή ανθρώπων που συνεργάστηκαν μαζί του, οι οποίοι μιλούν για τη ζωή και το έργο του.

ΕΝ ΑΡΧΗ ΗΝ Ο ΛΟΓΟΣ. ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΣΤΙΧΟΥΡΓΟ ΠΥΘΑΓΟΡΑ 

Μέρος Α΄
Νέο Στο ξεκίνημα της πρώτης εκπομπής η Μαίρη Λω, μιλά για τη συνεργασία του Πυθαγόρα με τον συνθέτη ελαφράς μουσικής Νίκυ Γιάκοβλεφ. Η Μαρινέλλα, ο Φρέντυ Γερμανός, ο ποιητής και στιχουργός Γιάννης Νεγρεπόντης, ο πρόεδρος της Minos-ΕΜΙ Μάκης Μάτσας μιλούν για τη γνωριμία και την επαγγελματική συνεργασία τους με τον Πυθαγόρα, για την προσωπικότητα αλλά και το έργο του, ενώ περιλαμβάνεται και η μαρτυρία καθηγητή του Γυμνασίου του Πυθαγόρα, για τα μαθητικά του χρόνια. Ο συνθέτης Γιώργος Κατσαρός και ο Γιάννης Πάριος θυμούνται περιστατικά από τη φιλία τους με τον Πυθαγόρα και ερμηνεύουν ζωντανά κάποια από τα τραγούδια του.

Η εκπομπή πλαισιώνεται από φωτογραφικό υλικό, αρχειακό υλικό, καθώς και αποσπάσματα από ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου, των οποίων το σενάριο υπόγραφε ο Πυθαγόρας: «Κάθε λιμάνι και καημός», «Το κάθαρμα» σε μουσική Γ. Κατσαρού (τραγούδι του Πάνου Γαβαλά και Ρίας Κούρτη), «Καταφρονεμένοι» (τραγούδι Μαρινέλλα-Στέλιος Καζαντζίδης). Προβάλλεται επίσης απόσπασμα όπου τραγουδά η Μαρινέλλα (“Ο Έφεδρος”, Μάνα μου κράτο το σπαθί”) στη συναυλία με τα τραγούδια της Αλβανίας των Κατσαρού και Πυθαγόρα που πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 1973 στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και μεταδόθηκε απευθείας από την τηλεόραση.

Στην εκπομπή ακούγονται τα τραγούδια σε στίχους Πυθαγόρα: «Αθάνατη πόλη» σε μουσική Ν. Γιάκοβλεφ, «Πού πάνε κείνα τα παιδιά», «Κυρα-Γιώργαινα» σε μουσική Γ. Κατσαρού, «Νύχτα στάσου» σε μουσική Χρ. Νικολόπουλου, «Τι κρίμα», «Δεν ξεχνιέσαι». Ερμηνεύουν οι Μαίρη Λω, Μαρινέλλα, Λίτσα Διαμάντη και Γιάννης Πάριος ενώ ο συνθέτης Γιώργος Κατσαρός εμφανίζεται να συνοδεύει στο πιάνο.

Μέρος Β΄
Νέο Το δεύτερο μέρος ξεκινά με μια αναδρομή στη νεαρή ηλικία του Πυθαγόρα. Ο πρώην βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας-και οικογενειακός φίλος-Θανάσης Κακογιάννης, αναφέρεται στη συμμετοχή του Πυθαγόρα στην Εθνική Αντίσταση, ενώ στη συνέχεια λόγος γίνεται για την δεκαετία του ’50, όταν ο Πυθαγόρας, νεαρός ηθοποιός, συνεργάζεται με τον Νίκυ Γιάκοβλεφ. Οι ηθοποιοί Κώστας Ρηγόπουλος και Δάφνη Σκούρα μιλούν για τη γνωριμία και συνεργασία τους στο θέατρο την περίοδο αυτή, και στη συνέχεια ο Σταύρος Παράβας μιλά για την συνεργασία αλλά και τη φιλία του με τον Πυθαγόρα, ιδιαίτερα κατά την περίοδο της Δικτατορίας.

Για την επαγγελματική σχέση αλλά κυρίως τη φιλική τους σχέση με τον στιχουργό μιλούν ακόμη ο παραγωγός δίσκων Αχιλλέας Θεοφίλου, ο συνθέτης Χρήστος Νικολόπουλος και  τα αδέλφια του στιχουργού. Επίσης, ο συνθέτης Απόστολος Καλδάρας αναφέρεται στη συνεργασία του με τον Πυθαγόρα στα τραγούδια για την Μικρά Ασία που κυκλοφόρησαν σε ομώνυμο δίσκο το 1972. Κατά τη διάρκεια της εκπομπής ακούγονται τα τραγούδια: «Ο Σταμούλης ο λοχίας», «Ο επιπόλαιος», «Στου Χαροκόπου και στην Καλλιθέα», «Έρχομαι», «Ο αυγερινός», «Δεν υπάρχει ευτυχία», «Υπάρχω», «Αγριολούλουδο», «Αγιά Λεούσα». Ερμηνεύουν οι Γιάννης Καλατζής, Λίτσα Διαμάντη, Ηλίας Κλωναρίδης και  Λεωνίδας Βελλής. Η εκπομπή πλαισιώνεται με φωτογραφικό υλικό και πλάνα ταινιών ενώ προβάλλεται και απόσπασμα από τη συναυλία του Γιώργου Νταλάρα στο Ολυμπιακό Στάδιο το 1983, με τον ίδιο να ερμηνεύει τα τραγούδια «Η Σμύρνη» και «Μες του Βοσπόρου τα στενά» από τον δίσκο “Μικρά Ασία” (1972).

Σκηνοθεσία: Βασίλης Βλαχοδημητρόπουλος

Δείτε περισσότερα στο archive.ert.gr

Γιάννης Ρίτσος- 11 Νοεμβρίου 1990

Αρχείο ΕΡΤ/Αρ.Σαρρηκώστας

Ο Γιάννης Ρίτσος, ένας από τους σπουδαιότερους Έλληνες ποιητές έφυγε σαν σήμερα, στις 11 Νοεμβρίου του 1990. Με μια μακρά σειρά δημοσιευμένων ποιητικών συλλογών που ξεκινούν από το 1934 («Τρακτέρ») , ο Ρίτσος διακρίθηκε τόσο στον ελλαδικό χώρο όσο και στο εξωτερικό. Ανάμεσα στις πολλές τιμητικές διακρίσεις που έλαβε είναι το Πρώτο  Κρατικό βραβείο Ποίησης (για το έργο «Σονάτα του Σεληνόφωτος»), το Μέγα Διεθνές Βραβείο Ποίησης, το Βραβείο Ειρήνης Λένιν, το Βραβείο Ποιητή Διεθνούς Ειρήνης του ΟΗΕ κ.ά. Το 1987 του απονέμεται το Χρυσό Μετάλλιο του Δήμου Αθηναίων για το σύνολο του έργου του.

Το Αρχείο της ΕΡΤ τιμώντας τη μνήμη του δημιουργού της «Ρωμιοσύνης», του «Επιταφίου»,  αλλά και πολλών ακόμα ποιητικών έργων, ψηφιοποίησε και παρουσιάζει μια σειρά φωτογραφικών τεκμηρίων που καταγράφουν το γεγονός της τιμητικής απονομής του Χρυσού Μεταλλίου. Οι φωτογραφίες προέρχονται από τη Συλλογή του φωτορεπόρτερ του Associated Press Αριστοτέλη Σαρρηκώστα.

Σημαντικά φωτογραφικά ντοκουμέντα που αποτυπώνουν την απονομή του Χρυσού Μεταλλίου του Δήμου Αθηναίων από τον Δήμαρχο Αθηναίων Μιλτιάδη Έβερτ στον ποιητή και σε άλλες τέσσερις σπουδαίες προσωπικότητες των τεχνών και των γραμμάτων, τον Ιούνιο του 1987. Μαζί με τον Γιάννη Ρίτσο βραβεύονται για το σύνολο του έργου τους και ο ζωγράφος Γιάννης  Τσαρούχης, ο ποιητής Νίκος Γκάτσος, η δημοσιογράφος και εκδότρια Ελένη Βλάχου και ο ηθοποιός Αλέξης Μινωτής, ο οποίος έφυγε από τη ζωή την ίδια μέρα με τον Γιάννη Ρίτσο.

 

60 χρόνια Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το οποίο λαμβάνει χώρα από τις 31 Οκτωβρίου έως και τις 10 Νοεμβρίου, γιορτάζει φέτος τα 60 χρόνια. Με αφορμή την 60η επέτειο της κινηματογραφικής αυτής γιορτής, το Αρχείο της ΕΡΤ παρουσιάζει ένα μοναδικό ειδησεογραφικό τεκμήριο του 1975.

Νέο

Ρεπορτάζ της δημόσιας τηλεόρασης με θέμα το 16ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που πραγματοποιείται από τις 22 έως τις 28 Σεπτεμβρίου 1975. O ‘Ιων Νταϊφάς παίρνει συνέντευξη από τον ηθοποιό Κώστα Καζάκο, πριν από την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του Φεστιβάλ. Ο Κ.Καζάκος μιλά για τη συμμετοχή του στην ταινία «Το Κελί μηδέν» του σκηνοθέτη Γιάννη Σμαραγδή, το ρόλο που ερμηνεύει και το στόχο της ταινίας, και αναφέρεται γενικότερα στις ταινίες του 16ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου.

Ακολουθούν πλάνα της τελετής απονομής των βραβείων. Ο Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής,  Καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Μανώλης Ανδρόνικος απονέμει τα βραβεία. Αναλυτικά τα βραβεία που δίδονται είναι τα εξής: Α’ καλύτερης ταινίας για τον «Θίασο» του Θόδωρου Αγγελόπουλου (παραγωγή Γιώργος Παπαλιός), Β’ καλύτερης ταινίας για την ταινία «Ο Αγώνας» της ομάδας των 6 (Δ.Γιαννικόπουλος, Η.Ζαφειρόπουλος, Γ.Θανασούλας, Θ.Μαραγκός, Φ.Οικονομίδης, Κ.Παπανικολάου), Γ’ καλύτερης ταινίας για τη «Βιο-γραφία» του Θανάση Ρεντζή (παραγωγή Θ.Ρεντζής-Χ.Μάγκος), σκηνοθεσίας και σεναρίου στον Θόδωρο Αγγελόπουλο για τον «Θίασο», φωτογραφίας στον Γιώργο Αρβανίτη για τον «Θίασο», μουσικής στον Σταμάτη Σπανουδάκη για την ταινία «Προμηθέας σε δεύτερο πρόσωπο», Α’ γυναικείου ρόλου στην Εύα Κοταμανίδου  και Α’ ανδρικού ρόλου στον Βαγγέλη Καζάν για τον «Θίασο», Α’ βραβείο μικρού μήκους στον Τάκη Δαυλόπουλο για την ταινία «Συμπτώσεις μιας διαδρομής», Β’ βραβείο μικρού μήκους στον Γιώργο Καρυπίδη για τον «Τελευταίο σταθμό Κρόιτσμπεργκ», Πρωτοεμφανιζόμενου στον Νίκο Νικολαΐδη και σκηνογραφίας στη Μαρί-Λουίζ Βαρθολομαίου για την ταινία  «Ευριδίκη ΒΑ 2037». Διακρίνονται κατά την απονομή μεταξύ άλλων οι Γ.Παπαλιός, Θ.Ρεντζής, Θ.Αγγελόπουλος, Στ.Σπανουδάκης, Ε.Κοταμανίδου, Β.Καζάν, Γ.Καρυπίδης.

Στη συνέχεια, οι βραβευθέντες Τάκης Δαυλόπουλος, Γιώργος Παπαλιός, Νίκος Νικολαΐδης, Θόδωρος Αγγελόπουλος, Εύα Κοταμανίδου, Βαγγέλης Καζάν και Μαρί-Λουίζ Βαρθολομαίου κάνουν δηλώσεις.

Δείτε περισσότερα στο archive.ert.gr

 

 

 

Νότης Περγιάλης – 10 Νοεμβρίου 2009

Φέτος συμπληρώνονται 10 χρόνια από το θάνατο του συγγραφέα, ηθοποιού, σκηνοθέτη και στιχουργού Νότη Περγιάλη, στις 10 Νοεμβρίου 2009. Το Αρχείο της ΕΡΤ, τιμώντας τη μνήμη του, ψηφιοποίησε και παρουσιάζει την εκπομπή:

ΠΡΟΣΩΠΑ ΘΕΑΤΡΟΥ
ΝΟΤΗΣ ΠΕΡΓΙΑΛΗΣ

Νέο Ο Νότης Περγιάλης κάνει μια αναδρομή στην πολύχρονη πορεία του. Μιλά για τα παιδικά του χρόνια στα Ανώγεια της Σπάρτης, για τα δύσκολα χρόνια της Κατοχής, τα οράματα της εποχής και τους αγώνες που έδωσε ο ίδιος, αλλά και για το πρώτο του θεατρικό έργο που έγραψε τότε «Από το θάνατο στη ζωή». Όπως εξηγεί: «Από τότε πήρα κουράγιο και θάρρος κι άρχισα να γράφω στίχους, ποιήματα, που ήταν κι αυτά μέσα στον αγώνα». Θυμάται επίσης πώς, μετά την Απελευθέρωση, κατάφερε να φτάσει στην Αθήνα, με μια πλαστή ταυτότητα και ξυπόλυτος. Ακολούθησαν οι σπουδές του στη θεατρική σχολή του Βασίλη Ρώτα και η βράβευση του στον Καλοκαιρίνειο διαγωνισμό το 1948, για το έργο του «Ο πόνος γεννάει θεούς». Ως εισηγητής τότε ο Γρηγόριος Ξενόπουλος είχε πει γι’ αυτόν: «Σήμερα γεννήθηκε ένας ποιητής του θεάτρου».

Αναφέρεται επίσης στο «Νυφιάτικο τραγούδι», στην «Ηλιογέννητη», όπως και στο πέρασμα του στο ρεαλιστικό θέατρο με το έργο «Το κορίτσι με το κορδελάκι». Ιδιαίτερη αναφορά κάνει στο ανέβασμα του έργου του Νίκου Καζαντζάκη «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται», του οποίου είχε κάνει τη διασκευή μαζί με τον Γεράσιμο Σταύρου. Το έργο ανέβηκε στο Λαϊκό Θέατρο του Μάνου Κατράκη, όπως και το αντιπολεμικό του έργο «Χρυσό χάπι», το οποίο ήταν αφιερωμένο στα θύματα της Χιροσίμα και του Ναγκασάκι. Αναφερόμενος στην «Αντιγόνη της Κατοχής», τονίζει ότι ήταν η πρώτη φορά που τόλμησε ένας Έλληνας συγγραφέας να ανεβάσει ένα αντιστασιακό έργο στο θέατρο.

Τέλος, ο Νότης Περγιάλης, μιλά για τα έργα του «Ο Αζάρ ποτέ δεν πεθαίνει», «Η γειτονιά του Τσέχωφ», «Όταν σηκώθηκαν τα δέντρα», «Αυτό το δέντρο δεν το λέγανε υπομονή», αλλά και για τη χρυσή εποχή του ραδιοφώνου, όπως τη χαρακτηρίζει (1952-1958), όπου ο ίδιος και άλλοι συγγραφείς, μέσα από τα καθημερινά έργα που έγραφαν ειδικά για το ραδιόφωνο, περνούσαν προοδευτικές ιδέες.

Έρευνα-επιμέλεια: Νανά Νικολάου, Χρίστος Αυθινός
Σκηνοθεσία: Μάκης Μωραΐτης
Έτος παραγωγής: 1984

Δείτε περισσότερα στο archive.ert.gr

Burning (Το Παιχνίδι με τη Φωτιά)

Διαθέσιμη έως 06/11/2021 Δραματικό θρίλερ. Βασισμένο σε διήγημα του Μουρακάμι, ένα αριστουργηματικό θρίλερ, που θριάμβευσε στις Κάννες πριν σαρώσει τον κόσμο. Ένας από τους κορυφαίους Ασιάτες δημιουργούς...

A Kid Like Jake

Διαθέσιμη έως 30/10/2021 O Jake είναι ένα παιδί σαν όλα τα άλλα, μόνο που προτιμάει τα παραμύθια με πριγκίπισσες απ’ οτι να παίζει με αυτοκίνητα....

Descendants of the Sun – Οι απόγονοι του ήλιου

Μια ιστορία αγάπης αναπτύσσεται ανάμεσα στον κάπτεν Yoo Shi Jin από τις ειδικές δυνάμεις της Νότιας Κορέας και στη γιατρό Kang Mo Yeon, που...