Περικλής Κοροβέσης – 11 Απριλίου 2020

Ο συγγραφέας, ποιητής, ακτιβιστής και στοχαστής της Αριστεράς, Περικλής Κοροβέσης, έφυγε από τη ζωή πριν από τρία χρόνια, στις 11 Απριλίου 2020. Ο Κοροβέσης αγωνίστηκε κατά της δικτατορίας των συνταγματαρχών, κρατήθηκε στις φυλακές Αβέρωφ και Αίγινας και βασανίστηκε από το καθεστώς της 21ης Απριλίου. Σπούδασε θέατρο δίπλα στον Δημήτρη Ροντήρη και σημειολογία με τον Ρολαν Μπαρτ. Στο βιβλίο του «Ανθρωποφύλακες», το οποίο μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες, περιγράφει τα βασανιστήρια που υπέστη στο ΕΑΤ-ΕΣΑ κατά τη διάρκεια της χούντας, αποκαλύπτοντας έτσι ήδη από το 1969 όταν δημοσιεύθηκε το βιβλίο, το αληθινό πρόσωπο του καθεστώτος. Μαζί με άλλα θύματα και βασανισθέντες της χούντας κατέθεσε στο Συμβούλιο της Ευρώπης υποχρεώνοντας τους συνταγματάρχες να αποχωρήσουν από το Συμβούλιο φοβούμενοι την καταδίκη τους εκεί. Άλλα βιβλία του Κοροβέση είναι τα: «Αριστερή Ανακύκλωση», «Παράπλευρες καθημερινές απώλειες», «Γυναίκες ευσεβείς του πάθους», «Η πολιτική βία είναι πάντοτε φασιστική», «Στο κέντρο του περιθωρίου», «Tango ba»”, «Γύρω από το νησί η θάλασσα», «Η συνέλευση των ζώων», «Τρομοκρατία και άλλα δαιμόνια», «Νοσταλγία μνήμης», «Εμπορία ειδήσεων», «Κοινός τόπος», «Μ’ εξακόσιες λέξεις», «Επιχείρηση Ιουδίθ». Αρθρογραφούσε στις εφημερίδες «Ελευθεροτυπία», «Η εποχή», «Εφημερίδα των συντακτών», ενώ συνεργάστηκε και πολιτικά και λογοτεχνικά περιοδικά όπως η Γαλέρα. Εκλέχθηκε βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ το 2007 στην Α’ Αθηνών και το 2009 αποχώρησε από το κόμμα. Ο Περικλής Κοροβέσης είχε επίσης σημαντική ακτιβιστική δράση σε θέματα που αφορούσαν τα δικαιώματα των φυλακισμένων και την προστασία του περιβάλλοντος. Το Αρχείο της ΕΡΤ με αφορμή την επέτειο από το θάνατο του Περικλή Κοροβέση παρουσιάζει την εκπομπή:

Η ΖΩΗ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΟΥ

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΚΟΡΟΒΕΣΗΣ

(video)

Σε αυτό το επεισόδιο της εκπομπής «Η ζωή είναι αλλού», παραγωγής 2008, ο Περικλής Κοροβέσης συζητάει με τη δημοσιογράφο Εύη Κυριακοπούλου και μιλάει για τη ζωή και το συγγραφικό έργο του, την ένταξή του στην Αριστερά, την αντιδικτατορική δράση και την πρόσφατη εκλογή του ως βουλευτής. Εξηγεί ότι ένιωθε από μικρό παιδί την ανάγκη να διατηρήσει τη διαφορετικότητά του, τις ιδεολογικές καταβολές του σε σχέση με την συντηρητική οικογένειά του, τα παιδικά και νεανικά του χρόνια. Σχολιάζει την απρόσμενη για τον ίδιο εκλογή του μετά την κάθοδο στις εκλογές ως υποψήφιος του Συνασπισμού και εξηγεί ότι δεν ήθελε να εκλεγεί βουλευτής αλλά να ενισχύσει το Συνασπισμό. Εκφράζει το φόβο ότι μετά την εκλογή του έχει χάσει αρκετό από τον ελεύθερο χρόνο του, όμως η ιδιότητα του βουλευτή μπορεί να θεωρηθεί ότι εντάσσεται στο πλαίσιο των ασχολιών του εφόσον αυτοπροσδιορίζεται ως πολιτικό ον.

Μιλάει για τα νεανικά του χρόνια και εξηγεί ότι ήταν έτοιμος να μπαρκάρει, να γίνει ναυτικός και ότι πάντα τον προσέλκυαν περίεργα επαγγέλματα, μέχρι που είδε το «Καλοκαίρι και καταχνιά» του Τενεσί Γουίλιαμς στο Θέατρο Τέχνης και κατάλαβε ότι ο ηθοποιός μπορεί είναι όλα τα επαγγέλματα του κόσμου. Μαθήτευσε στον Ροντήρη και το θέατρο του έδινε την ελευθερία να ζει όλα όσα επιθυμεί, τον απελευθέρωσε από την αντιδραστική νοοτροπία της Ελλάδας. αλλά η χούντα σταμάτησε αυτή την πορεία.

Ο Κοροβέσης περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο ξεκίνησε να πολιτικοποιείται όταν συμμετέχοντας σε διαδηλώσεις για το Κυπριακό, έζησε το κυνηγητό και την αστυνομική βία. Έτσι ξεκίνησε να διαβάζει κείμενα, άρθρα και βιβλία και σταδιακά ήρθε σε επαφή με Αριστερούς και οργανώθηκε στη νεολαία της ΕΔΑ.

Χαρακτηρίζει ως τα δύο ακραία φαινόμενα της ζωής του τα βασανιστήρια που υπέστη κατά τη διάρκεια της δικτατορίας των συνταγματαρχών και την πρόσφατη εκλογή του στη Βουλή. Μιλάει για το βιβλίο του «Ανθρωποφύλακες» και τα βασανιστήρια, τα  οποία δεν ξεχνάει ποτέ. Θεωρεί ότι τα βασανιστήρια είναι η ύψιστη ταπείνωση ενός ανθρώπου και ότι συνθλίβεται η ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Αν και υπήρχε ως σκέψη η εκδίκηση για όσα υπέφερε, αποφάσισε ότι η αντίδρασή του θα έπρεπε να είναι πολιτική και για αυτό έγραψε το βιβλίο προκειμένου να σταματήσουν τα βασανιστήρια, μιας και οι άνθρωποι-αναγνώστες έχουν τη δύναμη να αλλάξουν τα πράγματα. Για τους βασανιστές θεωρεί ότι πρόκειται κάθε φορά για φουκαράδες, οι οποίοι όμως γίνονται επικίνδυνοι όταν αποκτούν εξουσία.

Ο Κοροβέσης μιλάει επίσης για το βιβλίο του «Ανεπίδοτοι έρωτες», εξηγεί ότι δεν ταυτίζεται με τον ήρωα, αλλά έχει στοιχεία του. Μιλάει επίσης για τον έρωτα, τους κανόνες που σκοτώνουν τον έρωτα, για το πολιτικό στοιχείο στην εποχή του και στη σημερινή νεολαία. Μέσα από το βιβλίο του «Ανεπίδοτοι έρωτες» ήθελε να δείξει ότι υπονομεύονται οι ερωτικές σχέσεις από τα ίδια τα ζευγάρια, σαν να φοβούνται να αναλάβουν την ευθύνη τους και πιστεύει ότι ως ενήλικες δεν έχουμε διδαχθεί τίποτα για τις σχέσεις, μιας και πολλά από αυτά που μας μαθαίνουν δεν ισχύουν καθόλου στη ζωή.

Για το ρόλο του στη βουλή θα ήθελε να μην έχει νεκρό πολιτικό λόγο, να φέρει εκεί τη φωνή των κινημάτων, τα ζητήματα για την προστασία του περιβάλλοντος τα οποία τον απασχολούν ιδιαιτέρως. Παραδέχεται ότι δεν του αρέσει η αισθητική της βουλής αλλά την αποδέχεται. Ατενίζοντας το μέλλον ο Περικλής Κοροβέσης θα ήθελε να ζήσει το τέλος της φτώχιας σε όλο τον κόσμο, μιας και πιστεύει ακράδαντα ότι υπάρχουν τα μέσα για να καταπολεμηθεί αυτό το πρόβλημα.  Κλείνοντας τη συνέντευξη ο Κοροβέσης  υποστηρίζει ότι η ζωή είναι πιο σημαντική από τις ιδεολογίες και ότι η πραγματική ιδεολογία βγαίνει από τη ζωή και προσφέρει στον άνθρωπο τις βάσεις για μια υπεύθυνη συμπεριφορά.

Κείμενα – παρουσίαση: ΕΥΗ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

Σκηνοθεσία: ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Πρώτη τηλεοπτική προβολή: 12 Ιανουαρίου 2008

Δείτε περισσότερα στο http://archive.ert.gr

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

TOP NEWS